Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

autocestaUništavanje države se nastavlja – budući nema dogovora o transportnoj strategiji Bosna i Hercegovina ostaje bez stotina milijuna eura iz fondova Europske unije. Novac je EU još prošle godine odobrila za izgradnju transportne infrastrukture uz uvjet da BiH usvoji jedinstvenu strategiju prometa za period do 2030. godine.

Međutim, od usvajanja ovog iznimno bitnog dokumenta čijom se realizacijom BiH uključuje u europsku prometnu mrežu, nema ništa. Vlada Republike Srpske se usprotivila s objašnjenjem da je oblast prometa u isključivoj nadležnosti entiteta. S tim stavom prekjučer je upoznata i Komisija Parlamenta BiH za promet i komunikacije, javlja Dnevni list.

Na samitu o Zapadnom Balkanu održanom u Beču u kolovozu prošle godine, BiH je dobila apsolutnu podršku za pet velikih infrastrukturnih projekata u oblasti prometa - izgradnju autoputa 5c, dio željezničkog koridora od Sarajeva do Podlugova, deminiranje plovnog puta rijeke Save, proširenje kapaciteta Međunarodnog aerodroma Sarajevo i Luke Brčko, izgradnju putnog pravca koji bi povezao Tuzlu i Banjaluku sa Lašvom i Travnikom. Tada su predstavnici EU saopćili da financiranje tih projekata iz IPA fondova pod najpovoljnijim uvjetima nije problem, ali da BiH mora izraditi i usvojiti dokument pod nazivom „Transportna strategija do 2030. godine".

Odmah nakon bečkog samita, Vijeće ministara zadužilo je državno Ministarstvo prometa i komunikacija da izradi dokument kako bi se osigurala financijska podrška EU za projekte iz oblasti transporta. Sljedeći samit o zapadnom Balkanu zakazan je za srpanj ove godine i po svoj prilici BiH će se na njemu pojaviti bez usvojene „Transportne strategije". Kako saznajemo, iz EU su prije nekoliko dana ponovo poručili da naša zemlja ne računa na financijsku podršku ako pod hitno ne precizira jedinstvenu transportnu strategiju.

Istina, BiH ima usvojen dokument pod nazivom „Okvirna transportna politika", ali Europska unija ga ne priznaje. Razlog: u tom dokumentu uopće se ne govori o ciljevima, financiranju i nosiocima transportnih projekata.

Da je EU raspoložena da pomogne BiH svjedoči i to što je odobrila 380.000 eura koliko je potrebno za izradu „Transportne strategije". Naime, u državnom i entitetskim proračunima novac za tu namjenu nije planiran, pa je u pomoć priskočila EU. Međutim, odluka o odobravanju tog novca je kasnije povučena jer BiH nije ispunila uvjete za njegovo povlačenje.

Da se cijeli ovaj problem neće lako riješiti i da je izrada „Transportne strategije" na dugom štapu, jučer je potvrdio Staša Košarac, šef Kluba zastupnika SNSD-a u Zastupničkom domu Parlamenta BiH i član Komisije tog doma za promet i komunikacije. On je kazao da državno Ministarstvo prometa i komunikacija ima namjeru da izradi Transportnu strategiju za što institucije BiH nemaju nadležnost niti ustavni osnov.

-Republika Srpska ne dozvoljava nikakav prijenos nadležnosti s entiteta na državu i traži da oba entiteta i Brčko Distrikt izrade svoje strategije. Jedino rješenje je da svako ima svoju strategiju, a da se sredstvima Europske unije pristupa uz pomoć mehanizma koordinacije koji treba usuglasiti - kaže Košarac.

Vijeće ministara usvojilo je prošlog mjeseca mehanizam koordinacije, ali je Vlada Republike Srpske priopćila da ga ne prihvata i da je za nju nevažeći. Hoće li, kada i kako mehanizam koordinacije biti usuglašen, nije poznato. Denis Zvizdić, predsjedatelj Vijeća ministara za danas je na tu temu zakazao sastanak s entitetskim premijerima Fadilom Novalićem i Željkom Cvijanović.